In de paragraaf verbonden partijen besteden wij aandacht aan rechtspersonen (verbonden partijen), waarmee de gemeente Zwolle een bestuurlijke én financiële band heeft. Verbonden partijen betreffen (participaties in) deelnemingen, gemeenschappelijke regelingen, stichtingen en verenigingen.
Van bestuurlijk belang is sprake wanneer de gemeente zeggenschap heeft door een zetel in het bestuur of door stemrecht. Onder financieel belang wordt verstaan dat de gemeente middelen ter beschikking heeft gesteld die ze kwijt raakt ingeval van faillissement van de verbonden partij of dat de gemeente voor een bepaald bedrag aansprakelijk wordt gesteld als de verbonden partij zijn/haar verplichtingen niet nakomt.
De afgelopen jaren zijn diverse verbeteringen doorgevoerd in deze paragraaf en in de sturing op verbonden partijen. Dit onder meer naar aanleiding van het rekenkamerrapport over verbonden partijen uit 2013 en meer recentelijk wijzigingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). In dat kader zijn we momenteel ook bezig met een onderzoek naar onze verbonden partijen en mogelijkheden om de grip op verbonden partijen verder te verbeteren. Hierin werken we samen met verschillende regiogemeenten. In de eerste helft van 2016 verwachten wij de raad hier nader over te kunnen informeren.
De cijfers die gepresenteerd worden bij het financieel belang en bij het verwacht eigen vermogen, vreemd vermogen en financieel resultaat zijn voor zover beschikbaar, afkomstig uit de begroting 2016 van de verbonden partij.
Ten opzichte van de begroting 2015 en de jaarrekening van 2014 zijn de Essent-opvolgers uitgewerkt per opvolger. Hiermee is inzichtelijker geworden welke partijen hieronder vallen en hoe dezen zich tot elkaar verhouden.
Deelname in gemeenschappelijk regelingen:
Gemeenschappelijke GezondheidsDienst IJsselland (GGD IJsselland) - Zwolle | ||||
---|---|---|---|---|
Programma | 13 - Opvang en bescherming | |||
Oorsprong verbonden partij | Zwolle neemt deel in de GR GGD IJsselland op basis van verlengd lokaal bestuur. Belangrijkste beleidsterrein betreft de publieke gezondheidszorg. Daartoe voert de GGD een aantal wettelijke taken uit (wet Publieke Gezondheid) en een aantal taken ‘in vrijwillige samenwerking’ (zoals bijv. lijkschouwing). | |||
Openbaar belang (doelstelling) | Beschermen en bevorderen van de gezondheid van onze inwoners. Daarbij richt de GGD zich op het verminderen van ongelijkheid in de kans op goede gezondheid onder inwoners. | |||
Beleidsvoornemens | In de bestuursagenda 2015-2017 zijn een tweetal ambities vastgelegd. | |||
Bestuurlijk belang | In totaal nemen 11 gemeenten deel aan de Gemeenschappelijke Regeling (RG) GGD IJsselland. Elke gemeente heeft 1 stem. Het DB bestaat uit 3 leden. Zwolle levert de voorzitter van DB en twee leden in het AB (waaronder voorzitter). | |||
Financieel belang | 1 januari 2016: | 24,5% (€ 1.985.000)) | ||
Toelichting | Financieel belang is de gemeentelijke bijdrage. Er wordt behoudend begroot. | |||
Verwacht Eigen Vermogen | 1 januari 2016: | € 766.000 | 31 december 2016: | € 766.000 |
Verwacht Vreemd Vermogen | 1 januari 2016: | € 6.315.000 | 31 december 2016: | € 6.315.000 |
Verwacht Financieel resultaat | € 0. | |||
Risico’s | Basisprodukten worden gefinancierd o.b.v. inwonerbijdrage. Additionele produkten worden per gemeente gefinancierd, voor risico's op deze produkten (maatwerk en projecten) is een aparte voorziening getroffen. Deze komen niet t.l.v. de GR. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd o.b.v. risico-inventarisatie. Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kan Zwolle voor 24,5% worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort. Het risico voor de gemeente Zwolle wordt klein geacht. |
Veiligheidsregio IJsselland (VRIJ) - Zwolle | ||||
---|---|---|---|---|
Programma | 7 - Veiligheid | |||
Oorsprong verbonden partij | De Veiligheidsregio is ontstaan uit de verplichting, zoals vastgesteld in artikel 9 en volgende van de Wet veiligheidsregio's. Die wet is op 1 oktober 2010 van kracht geworden om daarmee de slagkracht van de overheid bij rampen en zware ongevallen te verbeteren. | |||
Openbaar belang (doelstelling) | Uitvoering van de veiligheidstaken op basis van de Wet veiligheidsregio’s. | |||
Beleidsvoornemens | De veiligheidsregio heeft onder meer het regionaal crisisplan vastgesteld, dat de basis vormt waarop de hulpdiensten bij rampen en calamiteiten in samenhang optreden. Daarnaast is er het geactualiseerde regionaal risicoprofiel en het regionaal (brandweer-)dekkingsplan, beleidsplan en een aantal rampbestrijdingsplannen. In 2016 zal hieraan uitvoering worden gegeven. | |||
Bestuurlijk belang | De veiligheidsregio wordt gevormd door elf gemeenten. De burgemeester van Zwolle is voorzitter van zowel het dagelijks bestuur als het algemeen bestuur. | |||
Financieel belang | 1 januari 2016: | 26,5% (€ 9.073.183) | 31 december 2016: 26,5% (€ 9.073.183) | |
Toelichting | dit is de jaarlijkse bijdrage aan de veiligheidsregio | |||
Verwacht Eigen Vermogen | 1 januari 2016: | € 1.654.000 | 31 december 2016: | € 1.654.000 |
Verwacht Vreemd Vermogen | 1 januari 2016: | € 31.906.000 | 31 december 2016: | € 31.906.000 |
Verwacht Financieel resultaat | € 0 | |||
Risico’s | In de begroting worden door de veiligheidsregio de volgende risico’s benoemd: de samenvoeging van de meldkamers, landelijke bezuinigingen, ontwikkelingen binnen het regionaal brandmeldsysteem, de consequenties van de RUD's op de regio, financiële effecten besluiten Veiligheidsberaad en herijking Brede doeluitkering. |
Regionale Sociale Recherche - Zwolle | ||||
---|---|---|---|---|
Programma | ||||
Oorsprong verbonden partij | De Gemeenschappelijke Regeling is in 1992 ontstaan met toentertijd 12 regiogemeenten. In verband met herindeling en wijzigingen bestaat de nieuwe GR sinds 2012 uit 8 gemeenten. De GR is ontstaan uit het oogpunt van effectiviteit. In een groter dienstverband kan een betere kwaliteit en dienstverlening worden geboden. Daarnaast is specifieke kennis op gebied van sociale zekerheidsfraude vereist en eenheid in de uitvoering. | |||
Openbaar belang (doelstelling) | De gemeenschappelijke regeling is ontstaan om redenen van efficiency, kwaliteitsborging en uniforme aanpak met betrekking tot de bestrijding van sociale zekerheidsfraude en handhaving in bredere zin. | |||
Beleidsvoornemens |
In 2014 zijn door de sociale recherche in totaal 161 zaken afgehandeld (waarvan 102 in Zwolle). Verder zijn er 5 processen-verbaal opgemaakt tegen 10 personen. | |||
Bestuurlijk belang | 8 gemeenten nemen deel aan deze gemeenschappelijke regeling. De stemverhouding in het Bestuurlijk Overleg (het beslissingsbevoegd forum van portefeuillehouders, waarvan Zwolle voorzitter is) is bepaald op basis van het aantal uitkeringsgerechtigden per gemeenten, met een maximum van 3 stemmen. Zwolle heeft 3 stemmen van de 15. | |||
Financieel belang | 1 januari 2016: | nvt | 31 december 2016: | |
Toelichting | De uitvoering van de sociale recherche is in handen van de gemeente Zwolle. De kosten worden verrekend o.b.v. het aantal uitkeringsgerechtigden per 31-12. | |||
Verwacht Eigen Vermogen | 1 januari 2016: | nvt | 31 december 2016: | |
Verwacht Vreemd Vermogen | 1 januari 2016: | nvt | 31 december 2016: | |
Verwacht Financieel resultaat | n.v.t. | |||
Risico’s |
WEZO GR - Zwolle | ||||
---|---|---|---|---|
Programma | 10 - Sociaal economische zelfredzaamheid | |||
Oorsprong verbonden partij | Vanuit de wettelijke verplichting tot uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening is deze verbonden partij ontstaan. | |||
Openbaar belang (doelstelling) | De GR WEZO geeft namens de vijf deelnemende gemeenten Wezo NV opdracht tot uitvoering van de Wsw. GR WEZO fungeert als formeel werkgever voor alle – uit de deelnemende gemeenten afkomstige - personen met een Wsw-dienstverband. | |||
Beleidsvoornemens | Met de invoering van de Participatiewet per 1-1-2015 stopt de instroom van Wsw-medewerkers. De actuele ontwikkeling en de dubbele bestuursstructuur voor de uitvoering van de Wsw hebben er toe geleid, dat de GR WEZO per 1-1-2016 zal worden opgeheven. | |||
Bestuurlijk belang | 5 gemeenten participeren in de GR. Zwolle heeft 2 van de 6 stemmen. | |||
Financieel belang | 1 januari 2016: | € 90.100 | 31 december 2016: | € 0 |
Toelichting | De GR heeft een geldlening van € 7,2 mln. aan de NV Wezo verstrekt. | |||
Verwacht Eigen Vermogen | 1 januari 2016: | € 0 | 31 december 2016: | € 0 |
Verwacht Vreemd Vermogen | 1 januari 2016: | € 11.400 | 31 december 2016: | € 0 |
Verwacht Financieel resultaat | € 0 | |||
Risico’s | Met de opheffing van de GR WEZO worden alle risico’s rechtstreeks gekoppeld aan Wezo NV. Het betreft de garantstelling voor de BNG, garantiestelling niet Wsw-personeel en vastgoed. Het risico is zeer klein. |
Shared Service Centrum Bedrijfsvoering (SSC) - Zwolle | ||||
---|---|---|---|---|
Programma | 18 - Bedrijfsvoering | |||
Oorsprong verbonden partij | In 2012 hebben de gemeenten Kampen, Zwolle en de provincie Overijssel het besluit genomen om het Shared Service Centrum Bedrijfsvoering (SSC) op te richten. Het SSC is een samenwerking tussen de gemeente Kampen, gemeente Zwolle en provincie Overijssel op het gebied van personeels- en salarisadministratie, ICT en inkoopadvisering. Vanaf 1 januari 2013 is het SSC gestart en verleent het de genoemde diensten aan de drie partnerorganisaties. | |||
Openbaar belang (doelstelling) | Efficiëntere uitvoering van diensten op het gebied van personeels- en salarisadministratie, ICT en inkoop. | |||
Beleidsvoornemens | De gemeente Zwolle treedt op als gastheerorganisatie voor het SSC en de SSC- medewerkers zijn in dienst van de gemeente Zwolle. In 2015 vindt besluitvorming plaats over een mogelijke toetreding van twee andere gemeentes. Overdracht van taken kan dan in 2016 plaatsvinden. | |||
Bestuurlijk belang | Zwolle, Kampen en de provincie Overijssel participeren in de GR. Zwolle participeert in de hoedanigheid als centrumgemeente in de GR SSC Bedrijfsvoering. | |||
Financieel belang | 1 januari 2016: | n.v.t. | 31 december 2016: | |
Toelichting | Als participant is Zwolle een bijdrage in de regeling verschuldigd respectievelijk moet Zwolle betalen voor afgenomen producten en diensten van het SSC | |||
Verwacht Eigen Vermogen | 1 januari 2016: | n.v.t. | 31 december 2016: | |
Verwacht Vreemd Vermogen | 1 januari 2016: | n.v.t. | 31 december 2016: | |
Verwacht Financieel resultaat | € n.v.t. | |||
Risico’s |
Historisch Centrum Overijssel (HCO) - Zwolle | ||||
---|---|---|---|---|
Programma | 12 - Cultuur | |||
Oorsprong verbonden partij | Eind jaren 90 is er een landelijke tendens geweest dat in elke provincie een historisch centrum is geopend. De samenstellingen van deze historische centra verschilt. Vrijwel altijd is het historisch centrum ook in de provinciehoofdstad gevestigd. Gedachte destijds was vooral dat het archief beter en breder beschikbaar moest zijn (toegankelijkheid) en daarop is de wetgeving aangepast zodat de historische centra er kwamen. | |||
Openbaar belang (doelstelling) | HCO voert voor de gemeente de wettelijke archieftaak uit. Daarnaast zijn er publiekstaken gericht op ontsluiting van de archieven, zoals tentoonstellingen, websites e.d. Dit is vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling, aanvullend in een vierjarig activiteitenplan. | |||
Beleidsvoornemens | Het rijk is voornemens om de Gemeenschappelijke Regeling (GR) voor alle historische centra aan te passen. Echter spelen deze voornemens al langer en is hierin weinig voortgang. Indien de GR gewijzigd wordt, zal ook de bestuurssamenstelling worden gewijzigd. Hierover bent u geïnformeerd in 2014, toen u heeft ingestemd met de huidige invulling van het bestuur. De provincie heeft niet deelgenomen aan de GR, maar is een dienstverleningsovereenkomst aangegaan. | |||
Bestuurlijk belang | 50% gemeente Zwolle en 50% Ministerie van OCenW | |||
Financieel belang | 1 januari 2016: €1.507.320. | 31 december 2016: €1.507.320. | ||
Toelichting | ||||
Verwacht Eigen Vermogen | 1 januari 2016: | € 415.827 | 31 december 2016: | € 400.000 |
Verwacht Vreemd Vermogen | 1 januari 2016: | € 1.507.024 | 31 december 2016: | € 1.500.000 |
Verwacht Financieel resultaat | ca. € 70.000 | |||
Risico’s | De toetreding van andere partners, zoals de gemeente Deventer, heeft nog niet te voorziene gevolgen voor de bedrijfsvoering en dienstverlening. |
Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus-Tricijn (GBLT) - Zwolle | ||||
---|---|---|---|---|
Programma | 18 - Financiering en algemene dekkingsmiddelen | |||
Oorsprong verbonden partij | GBLT voert de belastingheffing en inning plus de Wet WOZ uit voor haar leden. | |||
Openbaar belang (doelstelling) | Doelstelling van GBLT is het zorgdragen voor een efficiënte en effectieve heffing en invordering van belastingen en WOZ uitvoering | |||
Beleidsvoornemens | Door samenwerking ontvangen onze burgers nog maar één aanslag waarin zowel gemeentelijke als waterschapsbelastingen zijn opgenomen. Daarnaast verwachten we door verder samenwerking en uitbreiding de lasten te reduceren. | |||
Bestuurlijk belang | In totaal nemen 5 waterschappen (na fusie) en 6 gemeenten (na toetreding Dalfsen en Bunschoten) deel aan GBLT. Het DB bestaat uit 1 lid van de gemeenten en 1 lid vanuit de waterschappen. Zwolle is met één lid vertegenwoordigd in het AB net als de andere deelnemers. | |||
Financieel belang | 1 januari 2016: | 10,6% (1.796.000) | 31 december 2016: 10.6% (1.796.000) | |
Toelichting | Financieel belang na toetreding Dalfsen en Bunschoten is nog niet bekend | |||
Verwacht Eigen Vermogen | 1 januari 2016: | € 250.000 | 31 december 2016: | € 250.000 |
Verwacht Vreemd Vermogen | 1 januari 2016: | € 2.000.000 | 31 december 2016: | € 2.000.000 |
Verwacht Financieel resultaat | € 0 | |||
Risico’s |
Uitvoeringsorganisatie Jeugdzorg IJsselland - Zwolle | ||||
---|---|---|---|---|
Programma | 13 - Opvang en Bescherming | |||
Oorsprong verbonden partij | De Uitvoeringsorganisatie is opgericht door 11 gemeenten (Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland en Zwolle). De samenwerking op het terrein van de inkoop van (specialistische) jeugdzorg is tot stand gekomen om continuïteit van zorg, efficiency, kwaliteit en doelmatigheid te bieden en vanwege het feit dat dit (deels) door de nieuwe Jeugdwet wordt voorgeschreven; | |||
Openbaar belang (doelstelling) | De BVO heeft als missie om zich te ontwikkelen tot een stabiele, effectieve en efficiënte organisatie die de 11 samenwerkende gemeenten ontzorgt op het gebied van inkoop, facturatie en financiële monitoring van de jeugdhulp. | |||
Beleidsvoornemens | Het betreft hier een uitvoeringsorganisatie. De beleidsvoornemens worden binnen de diverse gemeenten zelf opgesteld. | |||
Bestuurlijk belang | Het algemeen bestuur bestaat uit elf leden, vanuit elke deelnemende gemeente één lid. Het bestuur besluit bij volstrekte meerderheid van stemmen. Het dagelijks bestuur bestaat uit dezelfde personen. | |||
Financieel belang | 1 januari 2016: | € 30.627.347 (zorgkosten) + | 31 december 2016: | € 0 |
Toelichting | De BVO Jeugd heeft geen eigen vermogen. De financiering door de 11 gemeenten vindt op basis van de meicirculaire plaats. Aan het eind van het begrotingsjaar vloeien overschotten terug naar de gemeenten of zullen gemeenten extra moeten bijdragen. Voor Zwolle levert de meicirculaire 2015 het financiële beeld op zoals hierboven geschetst. | |||
Verwacht Eigen Vermogen | 1 januari 2016: | € 0 | 31 december 2016: | € 0 |
Verwacht Vreemd Vermogen | 1 januari 2016: | € 0 | 31 december 2016: | € 0 |
Verwacht Financieel resultaat | € 0 | |||
Risico’s | Iedere deelnemende gemeente is zelf risicodrager, naar verhouding van de inbreng. De risico's Jeugdzorg voor de gemeente Zwolle worden opgevangen via de risicoreserve Sociaal Domein. |
Deelname in vennootschappen:
NV Bank Nederlandse Gemeenten – Den Haag | ||||
---|---|---|---|---|
Programma | ||||
Oorsprong verbonden partij | De N.V. BNG Bank is in 1914 opgericht door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (onder de naam 'Gemeentelijke Credietbank’). De bank is een structuurvennootschap. Klanten van BNG Bank zijn overwegend overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en openbaar nut. BNG Bank biedt financiële diensten op maat, zoals kredietverlening, advies, betalingsverkeer, elektronisch bankieren en vermogensbeheer. Ook participeert de bank in publiek-private samenwerking. Verreweg het grootste deel van de kredietverlening van de bank is kredietrisicovrij, omdat deze aan of onder garantie van overheden plaatsvindt. | |||
Openbaar belang (doelstelling) | De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecificeerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak.
| |||
Beleidsvoornemens | Geen bijzonderheden | |||
Bestuurlijk belang | Aandeelhouders van de bank zijn uitsluitend overheden. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap. Gemeente Zwolle heeft via stemrecht een belang van 0,27%. | |||
Financieel belang | 1 januari 2016: | 149.097 aandelen à € 2,50 nominaal = € 372.743 | 31 december 2016: | 149.097 aandelen à € 2,50 nominaal = € 372.743 |
Toelichting | De BNG kan de financiële informatie voor het komende begrotingsjaar niet verstrekken. Zij emitteert leningen, die beursgenoteerd zijn. Daarom is BNG gehouden aan de regels die de Autoriteit Financiële Markten stelt aan het verstrekken van mogelijk koersgevoelige informatie. Het verstrekken van cijfers en verwachtingen over het eigen vermogen en netto resultaat valt daar uitdrukkelijk onder. De definitieve gegevens over het lopende jaar 2015 kunnen in de loop van maart 2016 beschikbaar worden gesteld. | |||
Verwacht Eigen Vermogen | 1 januari 2014: | € 3.430 mln. | 31 december 2014: | € 3.582 mln. |
Verwacht Vreemd Vermogen | 1 januari 2014: | € 127.721 mln. + 32 mln. achtergestelde schulden | 31 december 2014: | € 149.891 mln. + 32 mln. achtergestelde schulden |
Verwacht Financieel resultaat | € 126 mln. (2014) | |||
Risico’s | BNG Bank verwacht dat de omvang van nieuw verstrekte langlopende leningen in 2015 licht lager zal uitkomen dan in het voorgaande jaar. De nieuwe verstrekkingen betreffen naar verwachting vooral herfinanciering van aflopende leningen. Het renteresultaat over 2015 zal naar verwachting lager uitkomen dan over 2014. De aanhoudend lage marktrente veroorzaakt een dalende trend van de renteopbrengst uit de eigen middelen van de bank. Het resultaat financiële transacties zal ook in de nabije toekomst gevoelig blijven voor de politieke en economische ontwikkelingen binnen de Europese Unie. Gezien de aanhoudende onzekerheden acht de bank het niet verantwoord een uitspraak te doen over de verwachte nettowinst 2015. Gelet op het relatief geringe belang in BNG én de positie van BNG wordt het risico gering geacht. |
Essent-opvolgers | |
---|---|
Als gevolg van de invoering van de Wet Onafhankelijk Netbeheer (WON) in Nederland is Essent per 30 juni 2009 gesplitst in een netwerkbedrijf (Enexis) en een productie- en leveringsbedrijf (Essent). In 2009 is het productie- en leveringsbedrijf verkocht aan RWE. Daarnaast heeft Zwolle in 2014 de aandelen in het afvalverwerkingsbedrijf Attero (voormalig Essent Milieu) verkocht aan Waterland. Uit beide verkopen vloeien de volgende deelnemingen voort waarin wij aandeelhouder zijn:
|
Enexis Holding N.V. - 's Hertogenbosch | ||||
---|---|---|---|---|
Programma | ||||
Oorsprong verbonden partij | Enexis beheert het energienetwerk in noord-, oost- en zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,7 miljoen huishoudens, bedrijven en overheden. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met onder andere toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt. | |||
Openbaar belang (doelstelling) | Doelen van de deelneming:
Met het aandeelhouderschap worden publieke belangen behartigd. De infrastructuur voor energie is een vitaal onderdeel voor onze economie en voor onze samenleving. Dit belang wordt nog verder versterkt doordat Enexis de transitie naar duurzame energie faciliteert. | |||
Beleidsvoornemens | Onderzoek naar de mogelijkheden om de aandelen Enexis over te dragen naar één van de overige (overheids-)aandeelhouders. | |||
Bestuurlijk belang | Gemeente Zwolle heeft via stemrecht een belang van 0,24% (355.645 aandelen). | |||
Financieel belang | 1 januari 2016: | 355.645 aandelen à € 1,- nominaal | 31 december 2016: | 355.645 aandelen à € 1,- nominaal |
Toelichting |
| |||
Verwacht Eigen Vermogen | 1 januari 2016: | € 3.616 mln | 31 december 2016: | € 3.716 mln. |
Verwacht Vreemd Vermogen | 1 januari 2016: | Enexis kan hier nog geen reële inschatting van maken. | 31 december 2016: | Enexis kan hier nog geen reële inschatting van maken. |
Verwacht Financieel resultaat | € 200 mln. | |||
Risico’s |
|
CBL Vennootschap B.V. - 's Hertogenbosch | ||||
---|---|---|---|---|
Programma | ||||
Oorsprong verbonden partij | CBL Vennootschap B.V. (CBL = Cross Border Lease) is ontstaan na verkoop van Essent aan RWE. Zij vertegenwoordigt de verkopende aandeelhouders van energiebedrijf Essent als medebeheerder (naast RWE, Essent en Enexis) van het CBL Escrow Fonds en fungeert als "doorgeefluik" voor betalingen in en uit het CBL Escrow Fonds. Wanneer na beëindiging van alle CBL’s en de betaling uit het CBL Escrow Fonds nog geld overblijft in het CBL Escrow Fonds, wordt het resterende bedrag in de verhouding 50% - 50% verdeeld tussen RWE en verkopende aandeelhouders. | |||
Openbaar belang (doelstelling) | Afwikkelen van de verkoop van Essent aan RWE. | |||
Beleidsvoornemens | Het vermogen in het CBL Escrow Fonds was bij de oprichting van het fonds in 2009, $ 275 mln.. Eind juni 2011 zijn de laatste CBL-overeenkomsten vervroegd beëindigd. Na aftrek van het bedrag dat nodig was voor deze beëindigingen van de CBL’s resteert er nog een bedrag van afgerond $ 20 mln.. Naar verwachting zal op dit bedrag in 2015 een bedrag benodigd zijn voor advies- en andere afwikkelingskosten. | |||
Bestuurlijk belang | Gemeente Zwolle heeft via stemrecht een belang van 0,24% (355.645 aandelen). | |||
Financieel belang | 1 januari 2016: | € 0 | 31 december 2016: | € 0 |
Toelichting | ||||
Verwacht Eigen Vermogen | 1 januari 2016: | $ 9 mln. | 31 december 2016: | $ 0 |
Verwacht Vreemd Vermogen | 1 januari 2016: | $ 100.000 | 31 december 2016: | $ 0 |
Verwacht Financieel resultaat | - $ 800.000 (2015) | |||
Risico’s | Met de voortijdige beëindiging van alle CBL-contracten is alleen nog sprake van een risico en daarmee aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag in het CBL Escrow Fonds ($ 20 mln.). |
Vordering Enexis B.V. - 's Hertogenbosch | ||||
---|---|---|---|---|
Programma | ||||
Oorsprong verbonden partij | Essent heeft eind 2007 een herstructurering doorgevoerd waarbij de economische eigendom van de gas- en elektriciteitsnetten binnen de Essent-groep zijn verkocht en overgedragen aan Enexis tegen de geschatte fair market value. Omdat Enexis destijds over onvoldoende contante middelen beschikte om de koopprijs hiervoor te betalen is deze omgezet in een lening van Essent. In de Wet Onafhankelijk Netbeheer was opgenomen dat er na splitsing geen financiële kruisverbanden mochten bestaan. Omdat het op dat moment niet mogelijk was om de lening extern te financieren is besloten de lening over te dragen aan de verkopende aandeelhouders van Essent. | |||
Openbaar belang (doelstelling) | Afwikkelen van de verkoop van Essent aan RWE. | |||
Beleidsvoornemens | Op het moment van overdracht bedroeg de vordering € 1,8 miljard. De vordering is vastgelegd in een leningovereenkomst bestaande uit vier tranches van aflossing. De 1e tranche is in januari 2012 door Enexis afgelost en in oktober 2013 heeft Enexis de 2e tranche (vervroegd) afgelost. | |||
Bestuurlijk belang | Gemeente Zwolle heeft via stemrecht een belang van 0,24% (355.645 aandelen). | |||
Financieel belang | 1 januari 2016: | € 0 | 31 december 2016: | € 0 |
Toelichting | ||||
Verwacht Eigen Vermogen | 1 januari 2016: | € 45.000 | 31 december 2016: | € 25.000 |
Verwacht Vreemd Vermogen | 1 januari 2016: | € 860 mln. | 31 december 2016: | € 355 mln. |
Verwacht Financieel resultaat | - € 20.000 (2015) | |||
Risico’s | De aandeelhouders lopen zeer beheerst geachte risico’s op Enexis voor de niet -tijdige betaling van rente en/of aflossing en, in het ergste geval, faillissement van Enexis. |
Verkoop vennootschap B.V. - 's Hertogenbosch | ||||
---|---|---|---|---|
Programma | ||||
Oorsprong verbonden partij | Bij de verkoop van Essent aan RWE hebben de verkopende aandeelhouders een aantal garanties en vrijwaringen gegeven aan RWE. Het merendeel van deze garanties en vrijwaringen is door de verkopende aandeelhouders overgedragen aan Verkoop Vennootschap B.V.. namens de verkopende aandeelhouders eventuele garantieclaim procedures voeren tegen RWE; | |||
Openbaar belang (doelstelling) | Afwikkelen van de verkoop van Essent aan RWE. | |||
Beleidsvoornemens | Het vermogen in het General Escrow Fonds was bij de oprichting van het fonds in 2009, De looptijd van deze vennootschap is afhankelijk van de periode dat claims (die door RWE tot uiterlijk 30 september 2015 kunnen worden ingediend) worden afgewikkeld. Op 30 september 2015 zal automatisch het gedeelte van het General Escrow Fonds vrijvallen waarvoor RWE geen claims heeft ingediend. Gelet op de afhandeling van lopende claims en nog eventueel tot door RWE in te dienen claims, kan over de omvang van deze vrijval nog geen uitspraak worden gedaan. Planning is om in de 2e helft van 2015 de discussies met RWE over de ingediende claims af te ronden. De vennootschap zal daarmee eind 2015 (mogelijk begin 2016) kunnen worden geliquideerd. Een positief liquidatiesaldo zal vrijvallen aan de aandeelhouders. | |||
Bestuurlijk belang | Gemeente Zwolle heeft via stemrecht een belang van 0,24% (355.645 aandelen). | |||
Financieel belang | 1 januari 2016: | € 0 | 31 december 2016: | € 0 |
Toelichting | ||||
Verwacht Eigen Vermogen | 1 januari 2016: | € 70 mln. | 31 december 2016: | € 0 |
Verwacht Vreemd Vermogen | 1 januari 2016: | € 65 mln. | 31 december 2016: | € 0 |
Verwacht Financieel resultaat | € 10 mln. (2015) | |||
Risico’s | Het financiële risico is beperkt tot eventuele claims van RWE als gevolg van garanties en vrijwaringen die door de verkopende aandeelhouders zijn afgegeven en tot het maximale bedrag (€ 440 mln.) dat nog in het General Escrow Fonds resteert. Buiten het bedrag dat in het General Escrow Fonds zal worden gehouden, zijn de verkopende aandeelhouders niet aansprakelijk voor inbreuken op garanties en vrijwaringen. Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (ongeveer € 20.000). |
CSV Amsterdam B.V. - 's Hertogenbosch | ||||
---|---|---|---|---|
Programma | ||||
Oorsprong verbonden partij | Op 9 mei 2014 is de naam van Claim Staat Vennootschap B.V. gewijzigd in CSV Amsterdam B.V.. De statuten zijn gewijzigd, zodat de nieuwe organisatie nu drie doelstellingen vervult: | |||
Openbaar belang (doelstelling) | Afwikkelen van de verkoop van Essent aan RWE | |||
Beleidsvoornemens | De Wet onafhankelijk netbeheer (Won) leidde er toe dat het productie- en leveringsbedrijf enerzijds en het netwerkbedrijf anderzijds gesplitst moesten worden. De Rechtbank te 's-Gravenhage heeft de vordering van Essent in eerste instantie afgewezen. Essent is tegen deze uitspraak in hoger beroep gegaan. In juni 2010 heeft het Gerechtshof in Den Haag de Won onverbindend verklaard. De Staat is tegen de uitspraak in cassatie gegaan bij de Hoge Raad. De Hoge Raad heeft prejudiciële vragen gesteld aan het Europese Hof van Justitie. Het Hof heeft een reactie gegeven aan de Hoge Raad een uitspraak doen. De Hoge Raad heeft op 26 juni 2015 arrest gewezen. De Hoge Raad heeft de Staat in het gelijk gesteld door te oordelen dat de Won niet in strijd is met het EU-recht. Met deze uitspraak van de Hoge Raad zijn de vorderingen van Essent op de Staat definitief afgewezen. Voor de vennootschap is de procedure daarmee geëindigd. De looptijd van deze vennootschap is afhankelijk van de periode dat een eventuele schadeclaim wordt gevoerd tegen de Staat en dat claims (die door Waterland tot 5 jaar na completion (mei 2019) kunnen worden ingediend) worden afgewikkeld. Conform de verkoopovereenkomst (“SPA”) zal de escrow-rekening tot 5 jaar na completion blijven staan voor de afwikkeling van potentiële claims van Waterland. | |||
Bestuurlijk belang | Gemeente Zwolle heeft via stemrecht een belang van 0,24% (355.645 aandelen). | |||
Financieel belang | 1 januari 2016: | € 0 | 31 december 2016: | € 0 |
Toelichting | ||||
Verwacht Eigen Vermogen | 1 januari 2016: | - € 40.000 | 31 december 2016: | - € 90.000 |
Verwacht Vreemd Vermogen | 1 januari 2016: | € 80.000 | 31 december 2016: | € 130.000 |
Verwacht Financieel resultaat | - € 50.000 (2015) | |||
Risico’s | Het financiële risico is beperkt tot eventuele claims van Waterland als gevolg van garanties en vrijwaringen die door de verkopende aandeelhouders zijn afgegeven en tot het maximale bedrag (€ 13,5 mln.) op de escrow-rekening. (zie ook Attero) |
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. - 's Hertogenbosch | ||||
---|---|---|---|---|
Programma | ||||
Oorsprong verbonden partij | Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. had, via Energy Resourches Holding (ERH) een 50% aandeel in N.V. Elektriciteits Porductiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ). Dit aandeel is in 2011, na een juridisch- en een bemiddelingstraject, geleverd aan RWE, als onderdeel van de geheleverkoopprocedure van Essent aan RWE. PBE heeft nu nog een beperkt takenpakket. PBE zal de zaken afwikkelen die uit de verkoop voortkomen. Daarnaast is PBE verplichtingen aangegaan in het kader van het Convenant borging publiek belang kerncentrale Borssele (2009). Hiermee is een termijn van 8 jaar na verkoop gemoeid. | |||
Openbaar belang (doelstelling) | Afwikkelen van de verkoop van Essent aan RWE | |||
Beleidsvoornemens | Binnen PBE is nog vanaf medio 2012 een bedrag tussen de € 1,5 en 2,0 miljoen (merendeel aandelenkapitaal) achtergebleven om mogelijke zaken die uit de verkoop voortkomen af te wikkelen. Conform de verkoopovereenkomst (“SPA”) zal het General Escrow Fonds tot 30 september 2015 blijven staan voor de afwikkeling van potentiële claims van RWE. Planning is om in de 2e helft van 2015 de discussie met het Ministerie van Economische Zaken te voeren, omtrent de overdracht van de rol van PBE in het hiervoor genoemde convenant. Afhankelijk van de uitkomst van deze gesprekken zou PBE evenals Verkoop Vennootschap BV en CBL Vennootschap BV begin 2016 geliquideerd kunnen worden. | |||
Bestuurlijk belang | Gemeente Zwolle heeft via stemrecht een belang van 0,24% (355.645 aandelen). | |||
Financieel belang | 1 januari 2016: | € 0 | 31 december 2016: | € 0 |
Toelichting | ||||
Verwacht Eigen Vermogen | 1 januari 2016: | € 1,6 mln. | 31 december 2016: | € 0 |
Verwacht Vreemd Vermogen | 1 januari 2016: | € 100.000 | 31 december 2016: | € 0 |
Verwacht Financieel resultaat | - € 20.000 (2015) | |||
Risico’s | Het financiële risico na de levering van ERH aan RWE, waarmee de vervreemding van de aandelen Essent nu is afgerond, is beperkt tot eventuele contractueel vastgelegde mogelijkheden van claims c.q. garanties. Eventuele claims komen ten laste van het General Escrow Fonds (zie Verkoop Vennootschap B.V.). Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (€ 1.496.822). |
Attero - 's Hertogenbosch | ||||
---|---|---|---|---|
Programma | ||||
Oorsprong verbonden partij | In 2009 is het voormalige bedrijf Essent Milieu verzelfstandigd en verder gegaan onder de naam Attero. Attero is expert in het storten, verbranden en composteren van afval. Daarnaast richt Attero zich op de productie van duurzame energie uit afval. Attero is in 2014 verkocht aan Waterland Private Equity Investments. | |||
Openbaar belang (doelstelling) | Afwikkelen van de verkoop van Essent aan RWE | |||
Beleidsvoornemens | Met de verkoop van Attero heeft de gemeente haar doelstelling met deze partij behaald, namelijk verkoop van Attero. Bij de verkoop is een bedrag van 13,5 miljoen euro in escrow (derdenrekening) gestort. De aansprakelijkheid van alle verkopende aandeelhouders tezamen bedraagt maximaal het bedrag dat in escrow is gestort, voor Zwolle betekent dat een bedrag van € 32.400. Voor zover het in escrow geplaatste bedrag niet wordt aangewend ter vergoeding van Waterland, zal 9,5 miljoen euro (€ 22.800) in 2015 en het restant medio 2019 (€ 9.600) alsnog aan de verkopende aandeelhouders worden betaald. In 2015 wordt een bedrag van € 22.800 ontvangen, eventueel verminderd met verplichte vergoedingen aan Waterland. In 2019 wordt een bedrag van € 9.600 ontvangen. | |||
Bestuurlijk belang | Vanwege verkoop van de aandelen heeft Zwolle geen belang meer in Attero. | |||
Financieel belang | 1 januari 2016: | € 9.600 in escrow tot medio 2019 | 31 december 2016: | € 9.600 in escrow tot medio 2019 |
Toelichting | ||||
Verwacht Eigen Vermogen | 1 januari 2016: | n.v.t. | 31 december 2016: | n.v.t. |
Verwacht Vreemd Vermogen | 1 januari 2016: | n.v.t. | 31 december 2016: | n.v.t. |
Verwacht Financieel resultaat | n.v.t. | |||
Risico’s | Risico's worden gering geacht (maximaal € 32.400) |
NV Vitens - Zwolle | ||||
---|---|---|---|---|
Programma | ||||
Oorsprong verbonden partij | Overal in ons land werden drinkwaterbedrijven opgezet; uiteindelijk telde Nederland er zo’n 220. In de jaren daarna fuseerden steeds meer drinkwaterbedrijven tot de huidige tien, waarvan Vitens er één is. Vitens bestaat in haar huidige vorm sinds 2006 en richt zich op het maken van drinkwater. | |||
Openbaar belang (doelstelling) |
| |||
Beleidsvoornemens | Geen verhoging van de tarieven , opbouwen van meer eigen vermogen en verstrekking van een beperkt dividend, ten behoeve van verdere verhoging van de solvabiliteit. | |||
Bestuurlijk belang | Via stemrecht op aandelen: 0,802%. Gemeente Zwolle vertegenwoordigt de Overijsselse gemeenten tijdens de Algemene vergadering van Aandeelhouders. | |||
Financieel belang | 1 januari 2016: | 46.329 aandelen à € 1 | 31 december 2016: | 46.329 aandelen à € 1 |
Toelichting |
| |||
Verwacht Eigen Vermogen | 1 januari 2016: | € 464,2 mln. | 31 december 2016: | € 488,3 mln. |
Verwacht Vreemd Vermogen | 1 januari 2016: | € 1.263,3 mln. | 31 december 2016: | € 1.258,5 mln. |
Verwacht Financieel resultaat | € 31,5 mln. | |||
Risico’s | Met een boekwaarde van € 46.329 van de aandelen en een verwachte solvabiliteit die groeit van 26,9% per 31 december 2015 naar 28,0 % per 31 december 2016, wordt het risico gering geacht. |
NV Wadinko - Zwolle | ||||
---|---|---|---|---|
Programma | 2 - Economie | |||
Oorsprong verbonden partij | Wadinko is ontstaan vanuit Wavin (en daarvoor de Waterleidingmaatschappij Overijssel, WMO). De gemeente Zwolle is één van de 25 aandeelhouders, allen overheden. | |||
Openbaar belang (doelstelling) | Het stimuleren van gezonde bedrijvigheid (vooral stuwende sectoren, zoals zakelijke dienstverlening en industrie) en daarmee de groei en het behoud van werkgelegenheid in de regio. Doelstelling is 5000 arbeidsplaatsen in 2021 bij Wadinko participaties. | |||
Beleidsvoornemens | Op dit moment vinden 6 van de 27 deelnemingen bij bedrijven gevestigd in Zwolle plaats. | |||
Bestuurlijk belang | Via stemrecht op aandelen: 4,18%. | |||
Financieel belang | 1 januari 2016: | 31 december 2016: |
| |
Toelichting | Wadinko heeft een revolverend karakter. Door de aandeelhouders is in de aandeelhoudersvergadering van 5 juni 2015 het dividendbeleid vastgesteld voor de komende jaren. Evenals afgelopen jaren zal er dividend per jaar worden uitgekeerd. Voor de gemeente is dat evenals voorgaande jaren een uitkering van € 50.000. | |||
Verwacht Eigen Vermogen | 1 januari 2016: | € 61,7 mln. | 31 december 2016: | € 62,9 mln. |
Verwacht Vreemd Vermogen | 1 januari 2016: | n.v.t | 31 december 2016: | n.v.t. |
Verwacht Financieel resultaat | € 2,4 mln. | |||
Risico’s | Inherent aan haar bedrijfsactiviteiten loopt Wadinko risico's. Door de interne maatregelen met betrekking tot risicobeheersing, zijn de risico's voorde aandeelhouders beperkt. |
NV ROVA - Zwolle | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Programma | 9 - Integraal beheer openbare ruimte | |||||
Oorsprong verbonden partij | De Gemeente heeft in het gemeentelijk belang, in samenwerking met de overige in de Gemeenschappelijke Regeling IJssel-Vecht deelnemende gemeenten en de Regio IJssel-Vecht, ROVA op 28 mei 1996 opgedragen de gemeentelijke afvalbeheertaken en enkele reinigingstaken uit te voeren in het belang van een doelmatige, milieu hygiënisch en economisch verantwoorde verwijdering van afvalstoffen. | |||||
Openbaar belang (doelstelling) | Doelen van de deelneming:
Met de bundeling van de vakdeskundigheid van de afdeling Uitvoering van de gemeente, de inzet van WSW medewerkers en de (commerciële) deskundigheid van ROVA worden de volgende effecten beoogd:
| |||||
Beleidsvoornemens | Doorvoeren omgekeerde inzameling cf. gemeentelijk grondstoffenplan 2012 – 2016. Per 1 juli 2012 is het onderhoud van openbare ruimte overgegaan naar Rova. | |||||
Bestuurlijk belang | Via stemrecht op aandelen: huidig aandeel, aandelen A (afval) à totaal 17,19%. | |||||
Financieel belang | 1 januari 2016: | 1.490 aandelen A à | 31 december 2016: | 1.490 aandelen A à | ||
Toelichting | Ontvangen dividenden: | |||||
Verwacht Eigen Vermogen | 1 januari 2016: | € 27.857.000 | 31 december 2016: | € 28.720.000 | ||
Verwacht Vreemd Vermogen | 1 januari 2016: | € 50.280.000 | 31 december 2016: | € 50.280.000 | ||
Verwacht Financieel resultaat | € 3.368.000 (in 2015) | |||||
Risico’s | Risico bestaat uit het niet kunnen terugbetalen van achteruit gestelde lening van 2.3 mio en het geïnvesteerde bedrag in aandelen van € 308.000. |
NV WEZO - Zwolle | ||||
---|---|---|---|---|
Programma | 10 - Sociaal economische zelfredzaamheid | |||
Oorsprong verbonden partij | Wezo NV is ontstaan vanuit de wettelijke verplichting tot uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening. | |||
Openbaar belang (doelstelling) | Uitvoering geven aan de Wet sociale werkvoorziening door middel van het Aanwijzingsbesluit van de GR WEZO namens de deelnemende gemeenten | |||
Beleidsvoornemens | Met de invoering van de Participatiewet per 1-1-2015 stopt de instroom van Wsw-medewerkers. De actuele ontwikkeling en de dubbele bestuursstructuur voor de uitvoering van de Wsw hebben ertoe geleid dat de GR WEZO per 1-1-2016 zal worden opgeheven en is een traject van aandelenoverdracht voor de Wezo NV in gang gezet. Doelstelling van dit traject is, dat Zwolle per 1-1-2016 enig eigenaar van Wezo NV zal zijn. | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente Zwolle is naar verwachting per 1 januari enig aandeelhouder. | |||
Financieel belang | 1 januari 2016: | 2330 van 2330 aandelen (100%) | 31 december 2016: 2330 van 2330 aandelen (100%) | |
Toelichting | Maatschappelijk kapitaal : 4.500 a 1.000 nominaal | |||
Verwacht Eigen Vermogen | 1 januari 2016: | € 1.028.000 | 31 december 2016: | € n.n.b |
Verwacht Vreemd Vermogen | 1 januari 2016: | € 17.129.000 | 31 december 2016: | € n.n.b. |
Verwacht Financieel resultaat | n.b.b. | |||
Risico’s | De gemeente Zwolle staat als enig aandeelhouder voor de tekorten van de Wezo holding NV |
Zuiderzeehaven Ontwikkelingsmaatschappij CV en Zuiderzeehaven Beheer BV – Kampen | ||||
---|---|---|---|---|
Programma | 2 - Economie | |||
Oorsprong verbonden partij | In het kader van de regionale bestuurlijke samenwerking en omdat Zwolle geen natte kavels meer kan verkopen is er gekozen voor een regionale aanpak. Inmiddels is er de Logistieke visie. | |||
Openbaar belang (doelstelling) | Versterking van de economische structuur van Zwolle en Kampen. De ontwikkeling van de ZZH, een watergebonden bedrijventerrein op Kampens grondgebied is één van de acties. Voor de gemeente Zwolle van groot belang omdat wij geen watergebonden bedrijventerreinen meer hebben. Daarom de gezamenlijke ontwikkeling via PPS. | |||
Beleidsvoornemens | In 2014 is van de 51 hectare nog 14,6 hectare uitgeefbaar. Wel zijn de windmolen rechten a 900.000 verkocht. | |||
Bestuurlijk belang | Participatie is in beide gevallen 16,7% obv PPS constructie 50% publieke- en 50% private sector | |||
Financieel belang | 1 januari 2016: | Inbreng als commanditair vennoot € 237.500 en achtergestelde lening € 0,67 mln. | 31 december 2016: | |
Toelichting | Geen opbrengst uit rente op kapitaalverstrekking en voorlopig geen dividend. | |||
Verwacht Eigen Vermogen | 1 januari 2016: | € 5.816.870 | 31 december 2016: | € 5.816.870 |
Verwacht Vreemd Vermogen | 1 januari 2016: | € 4.579.376 | 31 december 2016: | € 4.579.376 |
Verwacht Financieel resultaat | € Niet te voorspellen. | |||
Risico’s | Dat de overig kavels niet worden uitgegeven. Dan wel de kosten maar geen opbrengsten |
Port of Zwolle [noem hier de exacte naam] - [vestigingsplaats] | ||||
---|---|---|---|---|
Programma | 2 - Economie | |||
Oorsprong verbonden partij | Dit onderdeel is nog in oprichting. De raden van Zwolle, Kampen en Meppel moeten hier nog een besluit over nemen. | |||
Openbaar belang (doelstelling) | ||||
Beleidsvoornemens | ||||
Bestuurlijk belang | ||||
Financieel belang | 1 januari 2016: | € | 31 december 2016: | € |
Toelichting | ||||
Verwacht Eigen Vermogen | 1 januari 2016: | € | 31 december 2016: | € |
Verwacht Vreemd Vermogen | 1 januari 2016: | € | 31 december 2016: | € |
Verwacht Financieel resultaat | € | |||
Risico’s |
Deelname in stichtingen en verenigingen:
Stichting administratiekantoor Dataland - Gouda | ||||
---|---|---|---|---|
Programma | ||||
Oorsprong verbonden partij | DataLand is een initiatief van en voor gemeenten. Het doel van DataLand is het realiseren van een landelijke voorziening die leidt tot het breder toegankelijk maken van gegevens uit het gemeentelijke informatiedomein | |||
Openbaar belang (doelstelling) | Dataland verzorgt de toegankelijkheid van gemeentelijke vastgoedinformatie voor marktpartijen in Nederland. Dataland faciliteert het Gemeentelijk Geo Beraad; een bestuurlijk podium voor gemeentelijke | |||
Beleidsvoornemens | Geen specifieke beleidsvoornemens | |||
Bestuurlijk belang | Zwolle is als een van de 400 deelnemende gemeenten als participant vertegenwoordigd in de certificaathoudersvergadering | |||
Financieel belang | 1 januari 2016: | 59.422 certificaten van aandelen Dataland B.V. à € 0,10 | 31 december 2016: | 59.422 certificaten van aandelen Dataland B.V. à € 0,10 |
Toelichting | Dienstenovereenkomst voor aanlevering gebouwgegevens. 20% van de opbrengst die Dataland maakt op door Zwolle aangeleverde gegevens komt ten gunste van de algemene middelen. | |||
Verwacht Eigen Vermogen | 1 januari 2016: | niet beschikbaar | 31 december 2016: | niet beschikbaar |
Verwacht Vreemd Vermogen | 1 januari 2016: | niet beschikbaar | 31 december 2016: | niet beschikbaar |
Verwacht Financieel resultaat | niet beschikbaar | |||
Risico’s |
Coöperatieve vereniging Dimpact UA – Enschede | ||||
---|---|---|---|---|
Programma | 16 - Bestuur en dienstverlening | |||
Oorsprong verbonden partij | Sinds 2005 is Zwolle lid van de coöperatieve verenging Dimpact. Een vereniging met als doel het gezamenlijk inkopen van dienstverleningssoftware. Deze doelstelling is inmiddels uitgebreid met het thema standaardisatie van overheidsdienstverlening. | |||
Openbaar belang (doelstelling) | Vereenvoudigen van digitale (dienstverlenings)processen en digitale aanvragen. Verbeteren digitale dienstverlening. | |||
Beleidsvoornemens | Lidmaatschap van de vereniging Dimpact houdt in dat voor een vaste prijs gebruik kan worden gemaakt van een aantal softwarepakketten ter ondersteuning van digitale dienstverlening en bedrijfsvoering. Hieronder valt het KCS systeem, zaaksysteem, DMS/RMA, co-creatieomgeving Alfresco Share en mid-office suite. Ook realisatie van koppelingen tussen deze geïntegreerde suite met bijv. MijnOverheid Berichtenbox, de basisregistraties en overige bronnen uit de GDI valt hieronder. Hosting van de suite, beheer en onderhoud is hierbij inbegrepen, evenals doorontwikkeling van de systemen om aan te kunnen sluiten bij de wijzigende eisen aan de digitale overheid. Verder zit in het lidmaatschap inbegrepen de kosten voor het regiebureau Dimpact. Verder inbegrepen is zijn licenties voor een kennisbank voor het KCC(SDU), content search engine (My-lex) en het gebruik van het standaard website moedersjabloon. Het Dimpact bureau organiseert verder kennisevents die gratis toegangelijk zijn voor de leden en waar kennis over relevante onderwerpen (van informatiebeveiliging tot standaardisatie van overheidsdienstverlening) kan worden gehaald en gedeeld. In 2016 wordt, door toetreding van de gemeentes Rotterdam en Groningen, meer ingezet op landelijke onderwerpen waar de Dimpact vereniging, door haar volume, een steeds grotere stem krijgt bij beleidsontwikkeling. | |||
Bestuurlijk belang | De vereniging is afgelopen jaar met twee leden uitgebreid en telt nu 33 lid gemeenten. Zwolle levert voorzitter van de RvC en afvaardiging in kerngroep, stuurgroep, expert- en werkgroepen. | |||
Financieel belang | 1 januari 2016: | € 0 | 31 december 2016: | € 0 |
Toelichting | Contributie van € 570.000 per jaar | |||
Verwacht Eigen Vermogen | 1 januari 2016: | € 591.507 | 31 december 2016: | € 635.874 |
Verwacht Vreemd Vermogen | 1 januari 2016: | € 0 | 31 december 2016: | € 0 |
Verwacht Financieel resultaat | ||||
Risico’s | Risico wordt gering geschat |